APA? INGAT AKU BODOH PASAL KOMPUTER, AKU TAK BOLEH ADA BLOG?

DAPAT PULAK!!!

Sunday, February 13, 2011

UniKnYa OrAnG iNi

21 Januari 2011, Jam 2343

Esok dah nak cuti sebab esok hari Sabtu. Jadi, tadi aku pergi menemankan mak aku pegi kedai bunga. Dia nak sangat beli bunga untuk hias sekolah dia. Dia cakap "Kalau nak dapat bini cantik, ko kena temankan mak. Nanti mak doakan isteri ko cantik, solehah, baik. Nak ke tak?". Alahai mak. Kalau mak tak cakap macam tu pun aku kena temankan juga kan. So, aku pun temankan lah.

Kami pergi ke kedai bunga dekat pekan Meru, Nama kedai tak ingat. Aku tak ingat jugak sapa nama betul taukey kedai tu. Tapi yang pasti, glamour dengan nama Teng Teng. Bila dengar nama Teng Teng, aku teringat kat permainan masa kecik-kecik dulu. Aku bagi tahu dia nama dia sama dengan permainan orang melayu. Dia dah tau rupanya. Siap dia cakap ada yang datang dan panggil nama dia terlompat-lompat macam permainan teng teng. Sengal betul.

Dan satu yang special pasal Teng Teng ni. Walaupun dia berketurunan cina, tapi dia pandai cakap jawa. Ha? Yeke? Iye beb. Pandai gila speaking. Tergelak-gelak aku dengar dia pandai cakap jawa. Dia cakap "angger orak iso ngomong jowo engko wong ngapusi". Terjemahannya berbunyi "kalau tak pandai cakap jawa nanti orang tipu kita". Satu dalam seribu betul lah Teng Teng ni.

Lagi satu yang special-nya dia ni, oleh kerana dia ni dah selalu bergaul dengan orang melayu yang mana turut merangkap orang Islam, ada beberapa perkataan Islam yang dia pandai sebut. Sebagai contoh, dia bagitahu harga semua sekali RM124. Aku minta kurangkan kepada RM110. Secara spontan dia sebut "Astaghfirullahal'azim, ni sudah banyak murah maa". Terkedu, lepas tu aku senyum sebab nak tahan gelak. Pandainya dia ni cakap macam tu. Tapi realitinya dia ni bukan pun beragama Islam.

Jadi di sini aku cuma nak menggambarkan yang bijaknya Teng Teng ni berkomunikasi dalam perniagaan. Aku akui apa yang dia lakukan ada berkaitan dengan strategi perniagaannya. Namau begitu, secara keseluruhannya apa yang dimiliki bukan sekadar membantu dirinya dalam perniagaan, tapi juga membantu dalam mencari teman-teman di kalangan pelanggan yang terdiri dari bukan berbangsa cina.



Ni lah dia Teng Teng tu.

No comments: