APA? INGAT AKU BODOH PASAL KOMPUTER, AKU TAK BOLEH ADA BLOG?

DAPAT PULAK!!!

Sunday, February 13, 2011

PeRsEpSi MeTeReaLiStiK

9hb Februari 2011, Jam 2243




"Bro, mana parking kereta? Parking la dekat sikit" - "Encik ambil la dokumen yang perlu dekat kereta encik dulu. Saya tunggu sini" - "Kereta encik mana? Kenapa naik motor?"




Antara beberapa soalan fantastik, bombastik dan futuristik yang dilemparkan kepada aku setelah beberapa ketika menjadi seorang yang memegang status pegawai bank. Bila perkenalkan diri sebagai pegawai bank, ada yang cakap "mesti gaji masyuk kan encik". Tak kurang pula yang cakap "muda-muda lagi dah ada gaji besar ya encik". Macam bagus je kan pegawai bank ni. Yeke?

Apa yang aku nak nyatakan di sini sebenarnya aku ter-psycho dengan soalan-soalan panas customer berkaitan dengan kenderaan aku. Bila sebut kenderaan, automatik customer akan sebut perkataan KERETA. Agaknya orang ramai berpendapat pegawai bank wajib memiliki sekurang-kurangnya sebuah kereta. Yeke?

Dan yang nyata bila diorang tau aku menunggang motorsikal, pandangan sinis dilemparkan. Agaknya dalam hati diorang secara sinis berkata "Apa barang la pegawai bank ni. Sengkek betul. Macam ni nampaknya aku lagi kaya dari dia". Tak kurang pula yang secara positif bertanya "Mana kereta encik? Rosak ke?". Jawapan aku? Iye kan je lah.

Tapi di sebalik soalan-soalan negatif yang keluar, ada juga yang secara positif menerima bila aku cakap aku menunggang motorsikal. Sebagai contoh, ada yang memberi respons "Encik ni sempoi la. Rilek je naik motor je ke sini. Lepas tu discuss loan kat kedai mamak pun tak ada hal". Tak kurang pula yang memberi cadangan "Bro jangan la bawa 125Z. Minyak kuat. Bawa motor Honda Wave je. Baru la save sikit minyak."

Tersenyum sendiri bila teringat persepsi orang terhadap kenderaan seorang pegawai bank. Mungkin persepsi yang sama juga yang dilemparkan terhadap kakitangan professional seperti doktor dan eksekutif sekiranya mereka menunggang motorsikal untuk ke tempat kerja.

Coretan kali ini sekadar untuk berkongsi dan bukannya mengadu tentang kekurangan diri dalam aspek pemilikan kenderaan. Andainya ada yang kurang bersetuju, tinggalkan kata-kata anda pada ruangan comment. Kita kongsikan bersama. Sekian untuk kali ini.

No comments: