APA? INGAT AKU BODOH PASAL KOMPUTER, AKU TAK BOLEH ADA BLOG?

DAPAT PULAK!!!

Saturday, February 26, 2011

SeTaHuN bErLaLu

22hb Februari 2011, Jam 0023

Dah lama aku tunggu. Akhirnya sampai juga waktu dan ketika ni. Aku tak sangka aku dapat bertahan selama tempoh ni. Walaupun tak dinafikan ada juga perasaan nak patah balik kepada tabiat lama, tapi kena la juga kuatkan hati, semangat, azam dan tekad. Ada yang faham dah kot apa yang aku nak ceritakan kali ni. Yang kenal aku sejak dari mula-mula aku post blog tahun 2010, mungkin anda-anda perasan kesinambungan post kali ni dengan post yang sebelum ni.

Perasan tak post yang bertajuk Trying tO BecOme Healthier? Dah genap dah tempoh 1 tahun dari jarak post yang lama dengan yang baru ni kan? Bermakna, aku dah tak merokok selama tempoh satu tahun ni. Alhamdulillah. Mula-mula memang lah sakit. Tapi dah lama-lama okay lah juga. Tapi masih lagi tak pulih sepenuhnya dari keinginan untuk tidak merokok semula. Ada juga kadang-kadang rasa nak je sambut bila member hulur. Tapi cuma pegang dan ambil bau je. Lepas tu pulangkan balik. Dapat ambil bau pun jadilah. Lepas sikit beban.

Ada yang tanya, apa motivasi untuk aku stop? Adakah kerana kesedaran diri? Atau kerana kesihatan? Ataupun kerana si Dia?

Semua jawapan itu adalah SALAH!

Jawapan sebenarnya ialah kerana ongkos @ uwang @ duit. Ya betul. Motivasi aku ialah duit. Sebab mula-mula aku stop sebab aku dah tak ada duit dah. Boleh pakai beb motivasi ni. Tak tipu punya. Aku ni sengkek gila masa sem 6 dan 7. Dah habis adjust dah budget bulanan aku. Tapi masih tak cukup. Takkan la nak potong budget makan dan minyak motor. Tak logik. Last choice ialah dengan berhenti menghisap rokok. Bila kira-kira balik, aku dapat cut cost sebanyak RM120 per month. So, dengan tidak rela hati, aku pun terpaksa meng-stop kan tabiat aku ni.

Betul teori si Mael. Dia cakap kalau stop rokok mengejut, confirm demam lepas seminggu. Dan itulah yang aku alami lepas seminggu tidak menghisap rokok. Hehe. Tak apa lah. Semua dah lepas. Jadi yang aku nak sekarang ni, aku dah tak mahu mulakan balik tabiat aku yang lama tu. Anda-anda semua doakanlah ye.

No comments: