APA? INGAT AKU BODOH PASAL KOMPUTER, AKU TAK BOLEH ADA BLOG?

DAPAT PULAK!!!

Tuesday, May 11, 2010

:..:AdA ApA DeNgAn TaU:..:

Sedang aku lepak ngan member'2, tetibe ade la sorang mamat ni bukak 1 cite. Pong pang pong pang...sampai lah ke satu ayat. "Aku ingat nanti Rooney score 3 bijik lah". Pastu member sorang mamat ni cakap "Aku dah tau dah ko nak cakap gitu". Sidikit terkesima lah aku bila member mamat ni cakap gitu. Aku hairan bin pelik. Macam mane dia boleh tau mamat ni nak cakap gitu. Cuba kalau mamat ni blom cakap rooney nak score 3 bijik. Agak'2 mamat ni tau x? Aku yakin confirm tak. Maknanya di sini, perkataan tau yang digunakan tidak memberi sebarang maksud pun. Kononnya dia ni macam tau'2 lah, pe jadah lah. Padahal sume yang dia cakap "dah tau" tu perkataan yang telah diucapkan je pon. Bukannya belum diucapkan. Korang pon men angguk je bile dia cakap gitu. Abes korang kena kencing ngan mamat ni. Basah beb. Basah.

Ape yang aku cuba sampaikan ialah perkataan tau ni kerap kali tidak membawa sebarang maksud. Contohnya seperti "Aku tau perangai ko ni macam ni ni bla bla....". Macam mana dia boleh tau? Hebat kau ni ye. Ni aku nak kongsi sikit. Manusia sentiasa berubah beb. Macam mana pasir di pantai sentiasa berubah, macam tu juga lah ngan manusia. Kita bukannya statik. Manusia merupakan salah satu unsur'2 yang subjektif. Aku penah terbaca pasal perubahan manusia. Menurut kajian, manusia berubah tiap 6 bulan. Tak semudah tu untuk kita tau perangai manusia. Lu orang tak tau perangai aku macam mane. Macam tu jugak lah aku. Aku pon tak tau perangai lu orang macam mane. Bila korang cakap "aku tau perangai ko camne" maknanya ayat ko tu sekadar melepaskan asap rokok di tepi jamban. Lepas beberapa saat, ilang asap tuh. Tak bermaksud apa'2 pon. Sekadar nak bercakap sesuatu je. Sampah (*bak kate badek).

Korang cakap, "aku tau la nak wat macam mane nanti". Betul ke ko tau nak wat macam mane? Mane ko tau solution tuh? Yakin sangat tu beb. Silap la ko kalau ko cakap macam tu. Tuhan tu Maha Bijaksana. Maha Adil. Kalau dia tak nak bagi ko settlekan masalah tu, tak kan settle punye. Ko cakap serupa ko lupa ko tu ada Tuhan. Kita ni manusia beb. Aku bukan la nak berlagak alim. Aku pon sampah jugak. Cume kadang bila dengan korang cakap gitu, aku lak yang takut. Takbur giler ayat ko ni. Confident sangat. Aku pon tak tau kalau aku ade cakap gitu. Tapi aku harap kalau aku wat macam tu, tolong la tegur. Kalau bukan korang yang nak tegur, sape lagi. Kita cuba jadi lebih baik.

Korang cakap "mak aku tau aku lepak'2 mapley sampai ke pagi. Dulu dia marah. Tapi sekarang dah tak marah pon". Ni lagi satu. Mane ko dapat solution gitu? Sebab mak ko dah x penah marah ko lepak mapley malam'2? Pastu ko pon wat la assumption sendiri cakap mak ko tak marah? mungkin ye. Tapi most of time aku rase tak. Dia mesti ada simpan marah. Tak cakap marah bukan bermaksud tak marah. Dia dah segan nak tegur ko. Aku rase mak aku selalu marah kalau aku lepak mapley. Sebab tu aku tak penah cakap mak aku tak marah kalau aku lepak mapley. Jadi, sebenarnya korang tak tau pon sama ada mak korg marah ke tak.

Korang cakap "Aku tau bapak aku tak tau aku isap rokok. Dah 9 tahun aku cover line. Cemerlang tak?". Hahaha. Sume gelak berdekah-dekah bila ko cakap gitu. Tapi cube ko tengok balik. Seberapa yakin ko yang bapak ko memang betul'2 tak tau. Alahai. Anak dia beb. Bila anak dia berubah, sedikit sebanyak dia akan perasan. Dulu bibir anak dia merah je. Innocent je muke. Sekarang dah itam. Dulu duit belanja sikit je dah cukup. Sekarang dah mintak lebih sikit. Dulu balik uma terus salam dan cium pipi. Sekarang terus cabut lari masuk bilik sebab elakkan diri. Takkan la tak perasan langsung. Mesti ada nampak sikit. Kalau bapak ko tak perasan, ko try refer balik sama ada mak ko perasan ke tak. Aku rase dia akan perasan.

Ko cakap "aku contact lagi ngn ex aku. aku tau kapel aku yang sekarang ni tak jeles or marah pon. Dia siap bagi lesen B Full lagi tuh". Ko siap bagitau kat member'2 ko yang kapel ko tak jeles. Oh yeke? Yang ni aku tak tau lah. Ko yang wat assumption sendiri or kapel ko memang btol'2 sporting. Tak pon sebenarnye ko blom kenal betol lagi ngan kapel ko sekarang. Geng. Tanya sikit bleh? Apesal ko cakap kapel ko tak marah eh? Sebab dia cakap dia tak marah? Sebab dia tak penah tarik muka kalau ko cite pasal ex ko kat dia? Sebab ko rase dia ni memang super sporting? Sebab bila ko ngadu kat dia pasal ex ko, dia dengar elok'2 and be a good listener? Ko perlukan mase lagi beb. Nilai balik sume tuh. Betul ke dia tak jeles. Memang. Mulut boleh menipu. Tapi hati dan perasaan tak dapat nak tipu.

Jadi, kalau kita lihat, memang sebenarnya kita ni kerap cakap kita tau. Padahal most of it bukannya kita tau pon. Cuma sekadar cakap kosong. Apa isinya? Angin je lah. =)

3 comments:

-yana mz- said...

erm..for me ke?

Ron Fitri said...

erm?...no la liya..juz opinion...not for certain person...

-yana mz- said...

erm..okay fit..